علم و فن آوری

۵۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

4-1-  امور شهری

4-1-1-   اجرای بلوار45متری امام آبیک

4-1-2-   تکمیل کمربند شمالی شهرآبیک

4-1-3-   تبدیل سیستم آبیاری فضای سبز داخل شهر به سیستم قطره ای

4-1-4-   اصلاح بافت فرسوده شهری

4-1-5-   شناسایی، خرید و مطالعه و اجرای پارک و تفرجگاه بزرگ شهر آبیک

4-1-6-   اصلاح و بازسازی میادین شهر آبیک

4-1-7-   تهیه و احداث دیوارحفاظتی رودخانه شهر آبیک

4-1-8-   روکش آسفالت معابر قدیمی شهر

4-1-9-   احداث ساختمان شهرداری خاکعلی

4-1-10-            ساماندهی گلزارشهداء شهرستان

4-1-11-          احداث میادین ورودی شهر خاکعلی در سه مکان

4-1-12-          تجهیز شهرداری خاکعلی

4-1-13-          ارتقاء روستاهای قشلاق و زیاران به شهر  ( با توجه به درخواست اهالی این شهرکها)

4-1-14-          گسترش دفاتر پستی

4-1-15-          پیگیری در انتقال اصناف آلاینده مزاحم به خارج شهر

4-1-16-          رساندن تلفن های همگانی به ازاء هر یک هزار نفر 77/3 شماره

4-1-17-          انتقال گورستان ازداخل شهر به خارج شهر

4-1-18-          ایجاد محل مناسب برای دفع بهداشتی زباله

4-1-19-          ساماندهی آب و فاضلاب شهر خاکعلی

4-1-20-          بهسازی و ساماندهی ورودی های اتوبان به شهر

4-2-  امور روستایی

4-2-1-   تهیه و تصویب طرحهای هادی برای روستاهایی که فاقد طرح هادی هستند.

4-2-2-   تشویق روستاییان به نوسازی خانه های مسکونی فرسوده وغیرمقاوم و ترویج فرهنگ مقاوم سازی  روستایی.

4-2-3-   بهسازی روستاها بر اساس طرح هادی مصوب روستا

4-2-4-   استقرار دهیاری در روستاهای فاقد دهیاری برای ساماندهی و مدیریت روستا

4-2-5-   صدور اسناد مالکیت واحدهای مسکونی روستایی

4-2-6-   ایجاد دفاتر ICT روستایی در روستاهای بالای 500 نفر

4-2-7-   ایجاد دفاتر مخابراتی در تمام روستاهای دارای سکنه

4-2-8-   نظارت و کنترل ساخت و ساز روستایی

4-2-9-   واگذاری تلفن ثابت به 80 درصد روستاهای بالای 250 نفر

4-3-  بخش تعاون

4-3-1-   حمایت از صاحبان حرفه و افراد جویای کار برای تشکیل شرکتهای تعاونی به منظور کاهش بیکاری در شهرستان

4-3-2-   اعطای تسهیلات به شرکتهای تعاونی به منظور تشویق و توسعه این شرکتها

4-3-3-   زمینه سازی به منظور واگذاری بخش هایی از خدماتی که دولت ارائه می کند به بخشهای تعاونی. 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

2- بهداشت و درمان

2-1-  احداث بیمارستان 32 تختخوابی دولتی در شهر آبیک و کمک به بخش خصوصی برای احداث بیمارستان

2-2-  تجهیز و تکمیل مراکز بهداشتی و پایگاههای فوریتهای پزشکی شهرستان شهری و روستایی شهرستان

2-3-  ارتقاء فرهنگ و اطلاعات مردم نسبت به مسائل بهداشتی و درمانی

2-4-  تشویق و زمینه سازی به منظور مستقر شدن پزشکان متخصص در مرکز شهرستان با تاسیس یک مجتمع درمانگاهی تخصصی دولتی یا خصوصی

2-5-  تجهیز آزمایشگاه آبیک و توسعه مراکز آزمایشگاهی سایر نقاط شهرستان

2-6-  تحت پوشش خدمات درمانی قرارگرفتن روستاییان

2-7-  کمک به بخش خصوصی جهت راه اندازی مراکز ترک اعتیاد در شهرستان

2-8-  کمک به بخش خصوصی جهت راه اندازی آمپولانس خصوصی

 

3- اجتماعی و فرهنگی مذهبی

3-1-  بخش بهزیستی و امور رفاهی

3-1-1-               ایجاد مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست

3-1-2-               خوابگاه برای ورزشکاران

3-1-3-               مهمانسرا برای ادارات دولتی

3-1-4-               سالن اجتماعات مناسب

3-1-5-               ایجاد مراکز مرتبط با بهزیستی شامل مراکز نگهداری سالمندان ، نگداری کودکان خیابانی ، مراکز                                                 مشاوره خانواده ، درمان معتادان ، مراکز جذب کمک های مردمی و احداث مجتمع بهزیستی                                خاکعلی

3-1-6-               آموزشهای لازم در جهت افزایش آگاهی های عمومی در مورد مقوله رفاه اجتماعی و نیز مشارکت       آنان در امور خیریه          

3-1-7-               آموزشهای لازم به جامعه در خصوص آسیبهای اجتماعی و مهارتهای زندگی

3-1-8-               تقویت بخش توان بخشی اداره بهزیستی

3-2-   بخش فرهنگی

3-2-1-               ارتقاء دفتر ارشاد به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

3-2-2-               احداث اداره گردشگری و میراث فرهنگی در شهرستان

3-2-3-               احداث مجتمع فرهنگی و هنری در خاکعلی،زیاران،قشلاق و ناصرآباد

3-2-4-               افزایش فضاهای فرهنگی شهرستان (سینما ، مراکز فرهنگی ، ..)

3-2-5-               احداث کتابخانه در شهرآبیک،خاکعلی ،زیاران،قشلاق و ناصرآباد

3-2-6-               توجه به مسائل فرهنگی و هنری روستاها

3-2-7-               تقویت تعامل بین اقوام و جلوگیری از واگرائی بین اقوام مختلف ساکن در شهرستان

3-2-8-               احداث موزه تاریخی در شهر آبیک

3-2-9-               تأسیس کانون نخبگان شهرستان

3-2-10-          تشویق بخش خصوصی برای احداث مجتمع فرهنگی و تفریحی و ورزشی اردوگاهی

3-3-  بخش مذهبی

3-3-1-   احداث دارالقرآن در شهر آبیک ،زیاران،خاکعلی و قشلاق

3-3-2-   ساخت خانه های عالم در سطح شهرستان و احداث مهمانپذیر برای اعزام مبلغ و انجام کارهای فرهنگی

3-3-3-   احداث مصلی نمازجمعه

3-3-4-   تشویق مردم برای بازسازی و تجهیز و تعمیر مساجد

3-3-5-   تجهیز کتابخانه الکترونیک و تجهیز رایانه ای مساجد و کتابخانه های عمومی

3-3-6-   احداث مدرسه علمیه برادران و خواهران و ساخت دبیرستان معارف و علوم اسلامی در آبیک

3-3-7-   توجه ویژه به امور مذهبی جوانان

3-3-8-   ساماندهی هیئات مذهبی

3-3-9-   تقویت هویت دینی در دانش آموزان با روش های نوین آموزشی

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

سیاست های اجرایی

استقرار اداراتی که وجود آنها در شهرستان ضرورت دارد مانند: صنعت و معدن ،تعاون, آب و فاضلاب روستائی، گردشگری و میراث فرهنگی ،هواشناسی و ارتقاء اداراتی مانند : فرهنگ و ارشاد اسلامی ،راه و ترابری ، محیط زیست و منابع طبیعی و امور آب و هلال احمر و همچنین تلاش در جهت استقرار ادارات، پاسگاه انتظامی و دادگاه در بخش بشاریات

2- بازسازی و نوسازی خطوط تولیدی فرسوده و مستهلک شده .

3- ایجاد شرکتهای تعاونی بازرگانی با همکاری صاحبان بخش صنعت و کشاورزی جهت توسعه بازار محصولات صنعتی و کشاورزی

4- تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر بومی از طریق توسعه مراکز فنی و حرفه ای

5- جذب مدیران و متخصصان موفق از مرکز استان و از تهران

6- اتصال آبیک به تهران از طریق امتداد متروی تهران- کرج

7- فراهم ساختن شرایط لازم برای مشارکت بخش خصوصی و تعاونی درارائه خدمات پشتیبانی تولید و واگذاری این گونه خدمات از دولتی به بخش خصوصی و تعاونی

8- حمایت فنی و تکنولوژیک و کمک به سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در بخش صنعت و معدن ،کشاورزی و دامپروی

9- فعالیتهای اکتشافی مقدماتی و نیمه تفضیلی و معرفی معادن به بخش خصوصی و تعاونی.

10- تلاش به منظور تولید مسکن به صورت عمودی (انبوه سازی) به جای رشد افقی به منظور کاهش      هزینه های خدمات.

11- استفاده از نیروهای ماهر و متخصص در تولید مسکن به منظور رعایت استانداردها و ضوابط فنی.

12- احداث امکانات شبانه روزی برای کارآموزان فنی و حرفه ای روستایی.

13- اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارآموزان فنی و حرفه ای.

15- تلاش جدی به منظور تحقق اهداف اصول 43 و 44 قانون اساسی جهت پیشبرد اهداف دولت.

16- تلاش جدی به منظور توسعه بخش تعاون به منظور اشتغالزایی و همچنین افزایش عدالت اجتماعی.

17- افزایش تعداد بانک های شهرستان

18- تشویق بخش خصوصی برای ارائه خدمات در شهر خاکعلی

 

ح) اقدامات اولویت دار توسعه شهرستان

1-  آموزش

1-1- بخش علوم تحقیقات و فناوری

1-1-1-             احداث دانشگاه دولتی در شهرستان

1-1-2-             احداث دانشگاه آزاد برای شهرستان

1-1-3-             احداث و توسعه دانشگاه غیر انتفاعی در شهرستان

1-1-4-             تشویق مراکز صنعتی به برگزاری دوره های علمی کاربردی

1-1-5-             در نظر گرفتن زمین مناسب برای استقرار مراکز آموزشی عالی به صورت مجتمع دانشگاهی

1-1-6-             احداث دانشکده علمی کاربردی 

 


  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

آموزش ، تشویق بخش خصوصی برای استفاده از تکنولوژی های جدید در بخش کشاورزی ،باغداری و پرورش طیور ودام به منظور افزایش بهره وری .  

2- توسعه بخش صنعت و کشاورزی با روان سازی قوانین و مقررات و اعطای تسهیلات به بخش خصوصی

3- پیگیری به منظور اتصال شهرستان به شبکه ریلی مترو «کرج-تهران»

4- منظور نمودن بودجه عمرانی برای مقاوم سازی ساختمانهای دولتی با اولویت ساختمانهای مهم همچون فرمانداری بخشداریها شهرداریها و مدارس

5- اعطای تسهیلات به منظور تشویق مردم به مقاوم سازی ، بهسازی ساختمانهای مسکونی

6- توسعه تحقیقات کاربردی در کلیه زمینه های کشاورزی

7- توسعه صنایع تبدیلی ،تکمیلی ، بسته بندی ، نگهداری و حمل و نقل محصولات کشاورزی

8- تلاش در جهت یکپارچه سازی اراضی در دشتها و نواحی مناسب ازطریق ایجاد تعاونیهای تولید به منظور

افزایش بهره وری،افزایش تولید و راندمان بیشتر و ارتقاء مکانیزاسیون  

9- افزایش خدمات بهداشتی و درمانی بویژه در مناطق روستایی از طریق ایجاد شبکه های خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی روستایی

10- آموزش معدن کاران از طریق برگزاری کلاسهای کوتاه مدت و ارائه بولتن های آموزشی

11- ایجاد شرایطی برای جذب نیروهای دارای مدارک فنی و حرفه ای در شرکتهای منطقه برای افزایش انگیزه در کارآموزان  

12- استفاده از فن آوری پیشرفته در بهبود کیفیت آب و افزایش بهره وری و کاهش هدر رفت آب

13- پیگیری جهت تقلیل شعاع 120 کیلومتری تهران از منطقه آبیک به منظور توسعه صنعت در شهرستان

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

باتوجه به توانمندی ها و ضعف ها ، توسعه شهرستان بر مبنای توسعه صنعت و کشاورزی و دامداری و افزایش بهره وری و مکانیزه نمودن صنایع و کشاورزی موجود استوار خواهد بود . بدین ترتیب اهداف بلند مدت توسعه به شرح ذیل خواهد بود .

1- بهره مندی از تکنولوژی های جدید جهت افزایش بهره وری بخش صنعت، کشاورزی ، باغداری ، طیور و دام  موجود

2- تداوم توسعه صنعتی ، کشاورزی و طیور و دام و مخصوصاً توسعه شیلات با توجه به منابع آب تنظیم شده ورودی به شهرستان

3- تقویت و تجهیز شبکه های زیر بنایی شهرستان با تأکید بر حمل و نقل سریع ریلی مخصوصاً اتصال به مترو کرج  به منظور ارتباط بیشتر با منطقه شهری تهران با توجه به طرح اتصال مترو تهران به قزوین

4- افزایش ایمنی مراکز زیستی در برابر حوادث طبیعی با تأکید بر مقاوم سازی در برابر زلزله

5- توسعه و استاندارد سازی شهرها با اصول معماری و شهرسازی و ممانعت از ساخت و سازهای غیر اصولی و غیر فنی

6- تجهیز دستگاه های اجرایی و خدمات دهنده شهری و افزایش سطح علمی و کارآمدی منابع انسانی با تأکید بر تقویت و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف رسیدن به جایگاه دولت الکترونیک

7- ساماندهی فعالیتهای بازرگانی ، مجامع صنفی ، تشکل های غیر دولتی با هدف توسعه اقتصادی شهرستان

8- فرهنگ سازی و ایجاد زمینه برای انجام فعالیتهای گروهی مخصوصا در بخش تعاونی برای ایفای فعالیتهای گسترده اقتصادی

9- استفاده از روشهای تشویقی برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی برای مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله 

10- جذب صاحبان سرمایه و متخصصین ،مخصوصاً افرادی که اصالتاً از اهالی این منطقه بوده اند برای سرمایه گذاری در شهرستان

11- ارتقاء سطح  فرهنگی و مذهبی و تقویت ارزشهای دینی

12- افزایش مکانهای ورزشی و توسعه ورزشی برای قهرمان پروری و همگانی با توجه به استعدادهای ورزشی شهرستان

13- توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری به منظور جذب مسافران عبوری از شهر و درآمدزایی و اشتغال زایی

14- ساماندهی بخش نظارت بر برداشت از معادن به منظور جلوگیری از آسیب های زیست محیطی و طبیعی

15- ساماندهی بخش نظارت برساخت و سازها و تلاش برای اجرایی کردن طرح جامع مصوب شهر

16- توسعه و افزایش سطح خدمات در روستاها به منظور کاهش مهاجرت به سمت شهرها

17- گسترش فعالیت های جمعی وتشکیل تعاونی ها در بخش کشاورزی

18- ایجاد و توسعه مراکز تحقیق و توسعه از طریق مشوق های مالی و سایر تسهیلات برای واحدهای صنعتی موجود

19- تشکیل بیش از 800 تعاونی با اشتغالزایی 12000 نفر در بخشهای کشاورزی ، صنعت و معدن و

خدمات عمرانی و ....)

20- توسعه شیلات و استفاده از پتانسیل آبزی پروری در شهرستان که حدود 5500 تن در سال می باشد.

21- ریشه کنی بی سوادی با اجرای برنامه های صحیح با اولویت مناطق روستایی.

22- دسترسی 30 درصد جمعیت روستا به شبکه جمع آوری و تصفیه و دفع فاضلاب

23- دستیابی به تعادل و حفاظت کیفی و کمی منابع آب شرب و بهداشتی با نگرش جامع زیست محیطی

24- به روز رسانی واگذاری تلفن همراه و ثابت در پایان برنامه

25- تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفتن مسیر جاده های اصلی و روستاهای بالای 500 نفر

26- برقراری تعادل دام و مرتع و حذف دام مازاد از طریق ایجاد فرصتهای شغلی جدید و توجه بیشتر بر گسترش دامداریهای صنعتی . 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

- ضعف زیرساختهای مناسب جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک

2- قدیمی و مکانیزه نبودن صنایع دام و طیور و بهره وری پایین این صنایع

3- کمبود نیروی انسانی ادارات شهرستان و همچنین ناکارآمدی و پایین بودن سطح  تحصیلات بخشی از پرسنل موجود

4- کم بودن اختیارات فرماندار در توزیع اعتبارات عمرانی و نداشتن منابع مالی به عنوان اهرمی در هدایت و تحرک ادارات شهرستان

5- عدم برخورداری شهرها و روستاهای بزرگ  شهرستان از امکانات و خدمات لازم همچون فضاهای فرهنگی و هنری ، امکانات اقامتی ،تفریحی وگردشگری و همچنین مراکز بهداشتی و بیمارستان

6- نابسامانی ساخت و سازهای صورت گرفته در داخل شهرها و استاندارد نبودن این فضاها با اصول معماری و شهرسازی و آسیب پذیری ساختمانها در برابر حوادث طبیعی

7- هماهنگ نبودن مجموعه های  صنفی و تشکل های غیر دولتی در بازاریابی محصولات و تولیدات شهرستان

8- ضعیف بودن نظارت دقیق و کنترل بر ساخت و سازهای غیر مجاز ، برداشت از معادن ، عدم مدیریت صحیح  شهری

9- نبودن یک مکانیزم صحیح در توزیع منابع مالی عمرانی به عنوان یک اهرم در نظارت ،کنترل وایجاد تحرک در دستگاه های اجرایی

10- برداشتهای غیرمجاز از منابع آب که موجب بیلان منفی آبهای زیرزمینی و آسیب رساندن به سفره های آبی شده است.  

11- مهاجرت از روستا ها به سمت شهرها به علت خدمات دهی بهتر شهرها نسبت به روستاها 

12- عدم وجود منابع مالی و درآمدهای ثابت برای شهرداریها

13- عدم وجود تخصص و مهارت های حرفه ای در بدنه شهرداریها و مدیریت شهری

14- غلبه الگو «روستا شهری» با توجه به جدید بودن شهرها ( مخصوصا شهر خاکعلی)

15-پایین بودن میانگین سطح تحصیلات نیروهای انسانی بخش کشاورزی و صنعت  

16- مستهلک شدن بخش مهمی از ماشین آلات و عدم توجه به بازسازی و نوسازی صنایع قدیمی

17- فقدان مراکز پژوهشی صنعتی و «علمی -  کاربردی» جهت ارائه خدمات مورد نیاز بخش صنعت و کشاورزی

18- نداشتن بیمارستان در شهرستان و کمبود مراکز بهداشتی و نیروی انسانی متخصص در بخش بهداشت و درمان و فقدان حتی یک درمانگاه تخصصی در شهرستان با همه تخصصهای پزشکی.

19-کمبود فضاهای اداری برای فعالیت و خدمات دهی ادارات شهرستان

20- عدم به کارگیری روشهای علمی و فنی در امر استخراج معادن به دلیل پایین بودن توان علمی        بهره برداران

21- عدم استقرار بعضی ازادارات مهم در شهرستان مانند: صنعت و معدن ، آب و فاضلاب روستایی ، دامپزشکی، هواشناسی و مسکن و شهرسازی  

22- خروج نیروهای متخصص از شهرستان به علت عدم انگیزه ماندگاری و کمبود امکانات شهری

23- کمبود فضاهای آموزشی و فرسوده و قدیمی بودن بخشی از فضاهای آموزشی موجود.

24- فرسایش شدید خاک و کاهش حاصلخیزی آن در اثر بهره برداری از خاک و چرای مفرط مراتع.

25- آفات محصولات جالیزی و گلخانه ای و محصولات زراعی و عدم کارآیی سموم آفت کش و تکنولوژی نامناسب سمپاشی .

26- فقدان مراکرمشاوره علمی- کاربردی و سرمایه گذاری جهت ارائه خدمات به سرمایه گذاران بخش خصوصی در ابتدای ورود آنها به شهرستان جهت سرمایه گذاری

27- عدم وجود امکانات و خدمات شهری نظیر امکانات تفریحی، ورزشی و گردشگری و اقامتی

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

1-           برخورداری از واحدهای دامپروری  و قابلیت های توسعه دامداری و آبزی پروری شهرستان

2- برخورداری از زیربناهای سازمان یافته مانند شبکه های جاده ای ( اتوبان تهران- قزوین ) راه آهن و برخورداری از فرودگاه مرکز خدمات کشاورزی

3- وجود معادن سنگ های تزئینی ، شن و ماسه ،سیمان ،بنتونیت ، باریت،آهک ، زغال سنگ و...در شهرستان

4- وجود آب و هوای مناسب ، خاک مستعد ، و اقلیم متنوع و برخورداری بخشی از زمینهای کشاورزی از کانال اصلی انتقال آب و قابلیت توسعه فعالیتهای زراعی و باغی و تنوع تولید محصولات کشاورزی

5- وجود افراد متخصص در سطوح عالی و سرمایه داران در داخل و خارج از کشور از اهالی روستاهای شهرستان که امکان جذب آنها برای سرمایه گذاری در منطقه وهمچنین ساخت مکانهای عام المنفعه امکان پذیر است.

6- امکان توسعه و ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه ای به منظورتأمین نیازهای آموزشی بخش صنعت و کشاورزی

7- برخورداری ازکارگران ماهر و نیمه ماهر در اکثر رشته های صنعتی و کشاورزی

8- مستعد بودن زمین های کشاورزی برای توسعه کشت دانه های روغنی( کلزا و...)

9- نزدیکی به فرودگاه صنعتی و آموزشی

10-                  توجیه اقتصادی بیشتر جذب سرمایه نسبت به شهرستان های همجوار

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

فرصتهای توسعه

برخورداری از موقعیت ممتاز مکانی نزدیکی به شهر به شهرهای تهران ، کرج و قزوین به عنوان       بزرگ ترین بازار مصرف کشور و دسترسی به امکانات و منابع انسانی و توانمندی های استان تهران

2- ورود 270 میلیون مترمکعب آب تنظیم شده سد طالقان به استان از طریق شهرستان آبیک به عنوان قابلیت ویژه در توسعه شیلات و کشاورزی

3- دسترسی به منابع انسانی تحصیل کرده و مراکز آموزش عالی در مرکز استان و استان همجوار از جمله استان تهران

4- قرارگرفتن در مسیر راههای اصلی کشور(جاده ای و راه آهن)

5- جاذبه سرمایه گذاری در بخش صنعت  برای سرمایه داران با توجه به موقعیت مکانی ویژه شهرستان

6- قرارگیری در مسیر مسافران و گردشگران عبوری به سمت شهرهای شمالی وغربی کشور

7- نزدیک بودن به شبکه مترو کرج- تهران و قرارداشتن در مسیر توسعه آتی مترو کرج - تهران

8- جذابیت و استعداد شهرستان در جذب سرمایه گذاری های بزرگ به دلیل قرارداشتن در جوار استان تهران و دشت کشاورزی قزوین.

ب)تهدیدات توسعه

1-   ممنوعیت ساخت صنایع تا شعاع 120 کیلومتری تهران و قرارگرفتن شهرستان در این محدوده

2- وجود کارخانه سیمان آبیک در کنار شهر آبیک به عنوان یک مجموعه صنعتی آلاینده و مانع توسعه شهر

3-استقرار شهرستان در منطقه با شدت زلزله بسیار زیاد و آسیب پذیر بودن ساختمان های مسکونی ،اداری و صنعتی

4- سرریز شدن بخشی از مشکلات و معضلات کلان شهرتهران و شهرستان های استان تهران به این شهرستان

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

شهرستان آبیک با وسعتی حدود 1534 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 84201 نفر(براساس آمار سال 1375) کم وسعت ترین و نیز کم جمعیت ترین شهرستان استان قزوین می باشد. که دارای دوبخش مرکزی و بشاریات و دو شهر آبیک و خاکعلی بوده و مجموعاً دارای پنج دهستان است. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان مدیریت استان میزان جمعیت شهرستان در سال 84 بالغ بر 95928 هزار نفر می باشد.

شهرستان آبیک در محدوده جنوب ارتفاعات طالقان از رشته کوههای البرز و نیز قسمت هایی از دشت قزوین واقع شده است. اکثر مناطق شهری و روستایی شهرستان و قسمت اعظم کارخانجات و واحدهای دامپروری و طیور در بخش شمالی که کوهستانی و دارای معادن سنگ سبز و گرانیت و بتونیت و باریت بوده ، واقع شده است و قسمت های مرکزی و جنوبی  شهرستان که در بخشی از دشت قزوین واقع شده  دارای زمین های حاصلخیز کشاورزی می باشد که از بهترین زمینهای کشاورزی دشت قزوین است. در جنوبی ترین نقاط    شهر ستان نیز اراضی شوره زار قراردارند .

بارش میانگین سالیانه شهرستان بین 400 میلیمتر در نواحی شمالی و کوهستانی تا 250 میلیمتر در نواحی مرکزی  و جنوبی می باشد و آب و هوای آن از آب و هوای کوهستانی  تا آب و هوای نیمه بیابانی گرم در تغییر است . شهرستان دارای  رود دائمی نمی باشد و شبکه های آبهای زمینی آن فصلی و موقت می باشد.

بر اساس آمار پراکندگی جمعیت شهرستان در سال 1365 برابر 11نفر و در سال 1375 برابر 21 نفر و در سال 1382 برابر 62 نفر د رکیلومتر مربع بوده است. جمعیت شهر آبیک در سال 1355 برابر 2568 نفر و درسال 1365 برابر 17074 نفر و درسال 1375 برابر 32843 نفر بوده است. رشد جمعیت شهر آبیک از سال 1355 الی 1365 برابر 660% و از سال 1365 الی 1375 برابر 190% اعلام شده است. که بیشترین علت رشد جمعیت در دهه بین سالهای 1355 الی 1365 اولاً افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور و ثانیاً مهاجرت بوده است که عامل دوم در دهه های بعد نیز از فاکتورهای اصلی افزایش جمعیت شهر بوده و است.

ترکیب جمعیتی شهر از دو قسمت تشکیل شده است. اول ساکنین اصلی شهر و دوم مهاجرین استانهای همجوار و روستاهای شهرستان و استان و دیگر استانهای کشور که جمعیت زیادی را تشکیل می دهند سیمای شهر نیز جز در مورد بخش های جدید الاحداث مانند شهرک خرم و قدس و کوی فرهنگیان  و اداره برق و سپاه همگی دارای بافت قدیمی و سنتی بوده و فاقد چیدمان و نظم شهری می باشد. 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

تعریف شهر چیست؟

بسیاری از پژوهشگران علوم گوناگون، تعریف‌هایی متفاوتی از شهر ارائه داده‌اند؛ مثلا‌ً جغرافی‌دانان پدیده تمرکز اقوام  و تجمع آنان را بیشتر با ملاحظه شرایط محیطی مجاور و مقتضیات زمینی که شهر در آن پا می‌گیرد،‌ ارزیابی می‌کنند. آنها این مطالعه را بیشتر به تقسیم‌بندی زمینهای تحت ساخت و ساز، و زمینهای آزاد اختصاص می‌دهند و کمتر به جنبه‌های شهری آن توجه می‌کنند.

جامعه‌شناسان به روابط انسانی میان شهروندان توجه نشان می‌دهند.

حقوقدانان و سیاستمداران مسأله اصلی را ساختارهای اجتماعی و سیاسی و قوانین و مقرراتی ارزیابی می‌کنند که زندگی جمعی شهروندان را سامان می‌دهد.

اقتصاددانان برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از استعدادهای اقتصادی جامعه را هدف مطالعه خود قرار می‌دهند.

همان گونه که ملاحظه می‌شود، همه جا سخن از دیدگاه مختلف و یک سویه است که البته همگی قابل احترامند ولی جامع نیستند. اما، شهرساز (مهندس یا معمار) تعریفی جامع از شهر بیان می‌کند.

از دید شهرساز، شهر همواره خود را با افرادی که در آن زندگی می‌کنند، تطبیق می‌دهد و ساکنان شهر، آن را تغییر می‌دهند. این انطباق و رابطه متقابل در حال  انجام یافتن و شکل گرفتن دائمی است.

از مجموعه علوم یاد شده، شهرسازی یا به تعریف دیگر، علمی که ساماندهی شهر یا ساماندهی توده‌های مستقر در قطعه‌ای از زمین را به عهده دارد، (که از آن در زبانهای مختلف Town Planing وStadtebau و غیره تعبیر می‌شود.) تولید می‌یابد. به این طریق شهرسازی چهره سه‌گانه علم، تکنولوژی و هنر را به خود می‌گیرد:

علم: زیرا مطالعه پدیده‌های طبیعی  وانسانی برای کشف قوانین مورد نیاز جهت هدایت ما برای تحقق ما را به عهده دارد.

تکنولوژی: از این جهت که پیشرفتهای بدست آمده در علم، کاربردی جهت پاسخگویی به نیازهای بسیار متنوع زندگی داشته باشد.

هنر: بدین سبب که همواره از احساسات بشری استفاده می‌کند و به زیبایی و هماهنگی و همسازی توجه دارد،‌ و با تلاش برای خلق جذابیتهای محیطی در زندگی روزمره، به آسایش دست می‌یابد و روح و نشاط را کشف می‌نماید.

از مباحث بالا بر می‌آید که شهرساز به تنهایی قادر نخواهد بود همه کارها را انجام دهد ولی می‌تواند و باید نقش هماهنگ کننده تخصصهای مختلف را به منظور دستیابی به مناسبترین برنامه ریزی و تقسیم‌بندی ایفا کند. شهرساز باید توانایی‌های مختلف را در خود ایجاد نماید.  و دارای حس مشاهده قوی باشد. همواره به خاطر داشته باشید که  مسئولیتی سنگین بویژه در برابر نسلهای آینده برعهده دارد.

شهرسازی را در یک جمع‌بندی می‌توان به مثابه مقرراتی دانست که به جمعیتها می‌پردازد و از این طریق به نسبت به ساماندهی منطقی شهرها، سرزمینها، حومه آنها، ابزار تولید و ارتباط جمعی و ... به منظور دستیابی به شرایط بهتر زندگی فردی و اجتماعی اقدام می‌نماید.

شهرسازی به عنوان یک علم، پیشینه چندانی ندارد ولی به عنوان هنری که تا کنون موفق به ارائه راه حلهایی بسیار مطلوب برای مشکلات شهری شده است بسیار قدیمی است.

در گذشته اعتقاد بر آن بود که هیپوداموس (Hypodamous) اولین کسی بوده است که قسمتهای مختلف شهر را آگاهانه در ارتباط با هم دیده و او را پدر شهرسازی می‌دانستند ولی اکثریت این باور را مردود دانسته‌اند و اعتقاد دارند که هنر شهرسازی برای اولین بار در یونان مطرح نشده است. و احتمال می‌دهند که هیپوداموس شخصی ناشناس در هاراپا بوده است. با توجه به روابط منظمی که بین قسمتهای مختلف شهرهای هاراپا (Harappa) دیده شده است. در این محدوده به دنبال بانیان هنر شهرسازی می‌گردند البته نظام شبکه‌های شطرنجی در کاهون (Kahun) در 2670 قبل از میلاد و سپس در تل‌العمارانه (Tel-el amarna) و دیگر نقاط مطرح می‌گردد که با توجه به دارا نبودن معیارهای خاص در شهرسازی آنها را مورد قبول نمی‌دانند.

معروف است که نخستین پیامبری که به امر شهرسازی توجه خاص داشته حزقیال نبی بوده است که حدود 600 سال قبل از میلاد منطقه‌بندی را در شهر معمول نمود و دستور داد بیت‌المقدس از لحاظ شهرسازی به مناطقی چند تقسیم و در هر منطقه قسمتی از تأسیسات عمومی و خصوص بنا شود و شاید بتوان گفت نخستین بار بود که بشر در شهر خود قسمتی را به تأسیسات مذهبی و قسمت دیگر را به ساختمانهای دولتی و بخشی را به محل سکونت اختصاص داد.

شکل شهر

کار اصلی طراحی شهری تعیین شکل مطلوب برای شهر است. گرچه طراحی شهری به غیر از مقیاس شهر و مناطق شهری در دو مقیاس طراحی پروژه و طراحی شبکه نیز کاربرد دارد لیکن مباحث نظری مربوط به شکل شهر عمدتاً‌ در مقیاس کل شهر مطرح شده است.

مواد خامی که طراح شهر از آنها به منظور شکل دادن به شهر استفاده می‌کند عبارتند از: فضا به مفهوم فضاهای عمومی شهر نظیر خیابانها، میدانها، پارکها و مکان، مقیاس، شکل و ارتباط بین آنها. واژگان فضا در ادبیات طراحی شهری نسبتاً غنی است. محور دید، حیاط، فضای تنگ، فضای پر پیچ و خم، دالان، مسیر، رؤیه، سقف، فضای باز طبیعی، پارک، کاسه، تاج،‌ دره واز این قبیل نمونه‌‌ها از این واژگانند.

فعالیتهای مرئی که می‌تواند در جذابیت و عملکرد بهتر فعالیتها و فضاها مؤثر باشند.

توالی: فضای شهر متشکل از شبکه‌ای از فضا ها است با دیدهای متوالی.  یک دید واحد آنقدر اهمیت ندارد تا مجموعه‌ای مرتبط از دیدها بیرون آمدن از یک فضای تنگ و باریک و وارد شدن به یک فضای گشاد تأثیر عمده‌ای بر تجربه‌کننده می‌گذارد. یکی از کارهای اساسی طراحی شهری اینست که فضاهای شهری را به عنوان فضاهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد که شخص در آنها به حرکت می‌پردازد.

ارتباطات: هر فضا معانی خاصی را به استفاده کنندگان آن منتقل می‌کند. خواه این کار از طریق نمادهای صریح صورت گیرد و یا بر اساس معلومات مشاهده‌گر از معانی اشکال و حرکات مشهود. این معانی بصور گوناگون در فضا پخش شده‌اند.

سطوح: رویة دیوارها، سقفها و کفها از مشخصات بارز و کاملاًُ‌ مرئی هر فضای شهری است با عملکردها و معانی نمادی گوناگون.

عناصر طبیعی: (نظیر سنگ، خاک، آب) اینها بستر اصلی زیستگاها را تشکیل می‌دهند و بصور و معانی مختلف می‌توانند در شکل‌دهی شهر نقش داشته باشند.

گیاهان: گیاهان نیز یکی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده و شکل‌دهند محیط‌اند که بیش از هر عامل دیگری از جذابیت برخوردارند.

جزئیات: در یک فضای ساخته شده، بسته به مقیاس، بسیاری از جزئیات ممکن است مد نظر قرار گیرد نظیر:‌نرده، نیمکت، علائم، تیر، سطل آشغال، شیر آتشنشانی، سیم‌کشی، چراغ، صندوق پست، پله، جدول، اطاقک تلفن و امثال آن.

طراح شهری با توجه به عملکرد و نقش هر یک به مکان‌یابی و پیدا کردن شکل مناسب برای آنها می‌پردازد. این اجزاء معمولاً‌ ابزار کار طراحی شهری در پایین‌ترین مقیاس است.

اهمیت دادن به شکل شهر  بخاطر نقشی است که شکل شهر می‌تواند در تحقیق اهداف یک شهر داشته باشد. ارتباط برخی از اهداف شهر،‌ با شکل شهر از گذشته برای ما روشن است. برای مثال نیاز به امنیت و دفاع از شهر در تعیین مکان اندازه و شکل و جزئیات آن شامل حصار و خندق، فشردگی بافت، وسعت معابر اصلی جهت حرکت ابزار جنگی، قرار گرفتن فعالیتهای خاص در مرکز و از این قبیل اثر تعیین‌کننده‌ای داشته است. 

  • رضا نقش زن