علم و فن آوری

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ترکیب سنگی برای سازند مزدوران در برو نزادهای گوناگون پایدار نیست و گاهی تغییر رخساره ها در خور توجه است.

تناوبهایی از گچ و انیدریت (تبخیری) در بخشهای پایینی برش پادهی و با غک مشاهده شده است(افشارحرب) . البته این تناوبهای تبخیری اختصاص به بخش پایینی سازند ندارد و در برخی از نقاط مانند چاه شماره 2 گنبد لی (دشت سرخس) بخش فوقانی سازند مزدوران تناوبی از سنگ های کربناتی و انیدریت است. وجود لایه های تبخیری می تواند با کاهش موضعی ژرفای حوضه رسوبی در ارتباط باشد.

همانطور که قبلاً اشاره شد از جمله تغییرهای سنگ شناسی سازند مزدوران تبدیل آن به سازند چمن بید است و در بخش درخت بید بالا واقع در 22 کیلومتری شمال باختری برش الگو (شکل 4) نخستین زبانه های سازند چمن بید در نیمه پایینی سازند مزدوران قابل تشخیص است.

دولومیتی شدن سازند مزدوران یکی از تغییرهای قابل ذکر این سازند است. طوری که در شمال دره خانه زو از 452 متر ضخامت این سازند، 150 متر پائینی آن از نوع سنگ دولومیت است.

بیشترین تغییر رخساره ی سازند مزدوران از شرق حوضه ی کپه داغ گزارش شده است. در این مناطق ضخامت حقیقی سازند کمتر از 200 متر است که بیشتر از نوع رسوبهای تخریبی است و کمتر اختصاصات دریایی دارد. (منبع 7)

موسوی حرمی برای بیان تغییر رخساره ی جانبی سازند مزدوران در خاور کپه داغ به مطالعات چینه نگاری سنگی این سازند در محدوده ی کل ملک آباد، واقع در جنوب باختری معدن زغال سنگ آق در بند اشاره کرده و سازند مزدوران را به سه بخش با سه رخساره ی سنگی مشخص تقسیم کرده که از پایین به بالا عبارتند از:

1-   رخساره ی آهکی و دولومیتی

2-   رخساره ی قرمز رنگ سیلیسی آواری و تبخیری

3-   رخساره ی آهکی و سنگ ماسه ای

بررسـی چـینه شناسی، رسـوب شناسی و سنـگ شـناسی سازند مزدوران در ناحیه کل ملک آباد حاکی است که بخش تحتانی این رسوبها در یک محیط کم عمق دریایی و ساحلی، در هنگام پیشروی دریای ژوراسیک بالا تشکیل شده است.

بخش میانی این سازند در حوضه ای بسته (لاگون) با تغییر درجه شوری آب در زمان تشکیل ته نشست کرده اند و بخش فوقانی نیز عمدتاً در محیط های کم عمق دریایی و ساحلی برجای گذاشته شده است.

1-6 سنگواره و سن

سن سازند مزدوران در تمام برشها و چاههای گزارش شده به جز چند برش آکسفوردین-کیمریجین است. آشکوب آکسفوردین بر پایه ی تشخیص سنگواره ی روزنه داران زیر توسط کلانتری گزارش شده است (منبع 1):

Ammobaculites  Subcretaceous, A.Spongiphilus, Guttulinu barnadi, Lenticulina, Pseudosyclammina lituus, Saracenclla, Trocholina

اشکوب کیمریجین نیز بر اساس وجود سنگواره روزنه داران زیر تعیین شده است:

Brotzenia depnessa, Clypeina jurassica, Macroporella offyigantea,    Kurnubia  jurassica, K.palastiniensis, Trocholina elonyata

لازم به ذکر است که در سازند مزدوران سنگواره دو کفه ایها و آمونیتها و براکیوپودها نیز وجود دارد.

 

1-7 کانی شناسی اولیه سنگهای کربناتی سازند مزدوران

به منظور بررسی روند دیاژنز سنگهای کربناته ژوراسیک فوقانی پهنه ی کپه داغ، مطالعات سنگ شناسی ویژه ای توسط م.ح. آدابی- رائو (1991) و ی.لاسمی (1373) صورت گرفته است.

نتیجه نهایی این دو تحقیق یکی نیست. بررسی سنگ شناسی کربناتهای سازند مزدوران توسط آدابی ورائو نشان داده است که دریای کربناتهای سازند مزدوران برای رسوب آراگونیت مناسب بوده است در حالیکه ی.لاسمی با توجه به ساخت سیمانها و ساختمان شعاعی و متحدالمرکز اُاُ ئیدها، شرایط حاکم بر دریای ژوراسیک بالایی را مناسب تر برای رسوب کلسیت می داند. (منبع 7)

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

اصول و روش تحقیق

هدف از مطالعه حوضه رسوبی کپه داغ

1 بررسی شرایط رسوب گذاری سازند های مزدوران ، شوریجه ، تیرگان ، سرچشمه و سنگانه در گردنه مزدوران و سازند تیرگان در ناحیه تبارک آباد

2 بررسی لیتولوژیکی و چینه شناسی سازندهای ذکر شده در گردنه مزدوران و ناحیه تبارک آباد

3 شناخت سازندهای ذکر شده در گردنه مزدوران و ناحیه تبارک آباد

4 رسم ستون و مقطع زمین شناسی سازند های ذکر شده در گردنه مزدوران و تبارک آباد

 

روش تحقیق

به منظور شناخت بهتر و درک  کاملتر از اوضاع و تاریخچه این قسمت از کشورمان  (شمال شرق- ایران ) که تحت تاثیر تنش های فشارشی و کششی زمانهای گذشته قرار داشته و هم اکنون نیز قرار دارد بررسی ها و مطالعاتی صورت گرفت . این مطالعات شامل : پیمایش و مطالعات صحرایـی ، بررسی های آزمایشگاهی و گرد آوری اطلاعات و مقاله مربوط به ناحیه مورد تحقیق می باشد .

الف ) مطالعات صحرایی :

برای این منظور به همراه استاد ارجمند جناب آقای دکتر موسوی نیا ، در طی سه روز - یک روز در منطقه مزدوران (سرخس ) و دو روز دیگر در منطقه تبارک آباد (قوچان )- بررسی های صحرایی مختصری انجام گرفت . مقطع مورد مطالعه در مزدوران در گردنه ای به همین نام واقع در شمال روستای مزدوران در 90 کیلومتری شرق مشهد قرار دارد که از طریق جاده آسفالته مشهد- سرخس قابل دسترسی می باشد و مقطع مورد مطالعه در منطقه تبارک آباد در حاشیه جاده آسفالته قراردارد که توسط جاده قوچان -  تبارک آباد قابل دسترسی می باشد . (شکل 3 )                          برای پیمایش صحرایی تجهیزات اولیه ای لازم است که شامل متر ، کمپاس ، چکش زمین شناسی ، اسید کلریدریک رقیق ، لوپ ، دوربین عکاسی  ، کیسه نمونه برداری ، دفترچه یادداشت و ماژیک می باشد .

یادداشت صحرایی شامل قرائت شیب و امتداد لایه ها از روی کمپاس  و شیب توپوگرافی می باشد سپس باید اندازه ضخامت ظاهری لایه ها را در راستای عمود بر امتداد آنها اندازه گیری و یادداشت نمود .

سایر مشاهدات صحرایی شامل مطالعه روی جنس سنگها  ، رنگ هوازده ، رنگ سطح تازه ، فسیل های موجود در آنها و ساختهای موجود در سنگ از قبیل گسل ها ، ریپل مارک ، دانه بندی تدریجی ، درزه ها و ... می باشد . ضمنا اگر با مشکلی در حین برداشت صحرایی مواجه شدیم با نمونه برداری و ارسال نمونه به کارگاه مقطع گیری و مطالعات بعدی روی آن سعی در کسب اطلاعات می نمائیم . نمونه برداری به صورت سیستماتیک در راستای عمود بر امتداد طبقات انجام گرفته و مجموعا تعداد 12 نمونه دستی در گردنه مزدوران و تعداد 15 نمونه دستی در تبارک آباد جمع آوری شد که جهت تهیه مقطع نازک به کارگاه مقطع گیری ارسال گردید .

ب ) مطالعات آزمایشگاهی :

شامل مطالعه میکروسکوپی روی مقاطع نازک تهیه شده از نمونه های دستی ارسال شده به کارگاه مقطع گیری و بررسی عناصر تشکیل دهنده مقاطع از قبیل دانه های اسکلتی ( فسیل ، اائید ، پلوئید، اینتر اکلاست ) ، سیمان و ... می باشد . این مطالعات جهت شناخت سازندهای موجود در مناطقِ مطالعه شده و بررسی شرایط محیطی و رسوبی آنها نقش مهمی ایفا می کند.

ج ) ضخامت حقیقی لایه ها :

با استفاده از اندازه های ضخامت ظاهری ، شیب لایه ها و شیب توپوگرافی و با توجه به فرمول زیر مبادرت به محاسبه ضخامت حقیقی لایه ها نموده و سپس با توجه به برداشت های صحرایی و مطالعات آزمایشگاهی ، ستون چینه شناسی مقاطع مطالعه شده با مقیاس 1:250 ترسیم گردید .

            T=D sin (     +      )                                                                                                        ضخامت حقیقی= T

                                                                                                          ضخامت ظاهری= D

در اینجا ضخامت حقیقی لایه ها در ناحیه تبارک آباد و روش محاسبه آن آورده شده است.

برای مثال لایه سنگ آهک دارای اائیدوخرده فسیل به ضخامت ظاهری 32 متروشیب 47 برداشت شده است با توجه به اینکه شیب  زمین در این ناحیه حدود 10 می باشد بنا براین ضخامت حقیقی لایه عبارتست از :

      T= D sin (      +      )

T= 32 sin (47+10)

T= 19/24 m

 

همانطور که قبلاَ ذکر گردید در طی سه روز دو مقطع مورد بررسی قرار گرفت یکی مقطع واقع در گردنه ی مزدوران که کلاَ در آن به ترتیب از قدیم به جدید سازندهای مزدوران، شوریجه، تیرگان، سرچشمه و سنگانه مورد بررسی و پیمایش قرار گرفت و دیگری مقطع واقع در ناحیه تبارک آبادِ قوچان می باشد که تنها سازند تیرگان در آن بررسی شد.                                                

ابتدا به بررسی سازندهای مطالعه شده در گردنه ی مزدوران می پردازیم.

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

سازندهای سنوزوئیک

) دوره ترشیری :

1 سـازند پستلیق : نام آن از جنگل های پسته در شمـال غـرب سـرخس گـرفته شده و شامل شیل های قهوه ای و قرمز رنگ ، ماسه سنگ ، کنگلومرا و تبخیریها می باشد . هیچ فسیلی در آن یافت نشده است و سن آن پالئوسن زیرین می باشد.

2 سازند چهل کمان : این سازند در نزدیکی روستای چهل کمان در شرق کپه داغ واقع شده و شامل سنگ آهن ، دولومیت و به طور جزئی همراه با ماسه سنگ و شیل می باشد . سن آن پالئوسن می باشد .

3 سازند خانگیران : نام این سازند از منطقه خانگیران گرفته شده است . بهترین رخنمون آن در شمال درگز اندازه گیری شده که شامل 1880 متر شیل و ماسه سنگ می باشد . سن آن در محدوده پالئوسن فوقانی الیگوسن زیرین قرار دارد . این سازند جوانترین واحد سنگی حوضه کپه داغ است.

ب )  دوره کواترنری :

رسوبات دوره کواترنری شامل پادگانه ها ، مخروط افکنه ، آب نهشته ها وتل ماسه ها می باشد.

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

 (اقتباس از کتاب زمین شناسی کپه داغ ، عباس افشار حرب)

سازندهای پالئوزوئیک

1 سازند قلی : نام آن از دهکده قلی در جنوب بجنورد گرفته شده است و از سنگهای آتشفشانی آهکی ، ماسه ای و شیل تشکیل شده است . مرز بالایی و پایینی این سازند مشخص نیست و به طور کلی سن آن را اردویسین در نظر گرفته اند ( افشار حرب 1977)

2 سازند نیور :  در جنوب شرق ازبک کوه در شرق ایران قرار دارد و ضخامت آن 446 متر و از آهکهای مرجانی با میان لایه های دولومیت تشکیل شده است. قاعده این سازند را بخش دولومیتی تشکیل می دهد . سن آن سیلورین و بین سازند های شیر گشت و پادها قرار دارد .

3 سازند پادها : این سازند از سیلتستون ، شیل ، ماسه سنگ کوارتزیتی قرمز ، دولومیت  ژیپس و آهک با فسیل براکیوپوداومرجانها تشکیل شده است که در نهایت به سنگ تبخیری چون ژیپس ودولویت ختم می شود . این سازند در نواحی جاجرم و رباط قره بیل گسترش دارد و سن آن دونین زیرین است.

4 سازند خوش ییلاق : در رباط قره بیل از آهک حاوی براکیوپودها ، مرجان ، تانتاکولیت و به طور کمیاب فسیل تریلوبیت همراه با رسوبات شیل تشکیل شده است که زیر آهکهای کربونیفر زیرین قرار می گیرد .

در کپه داغ کربونیفر زیرین معادل آهک مبارک در نظر گرفته شده است و در نواحی جاجرم و کوه اوزوم گسترش دارد . رسوبات پرمین در کپه داغ فقط در کوه اوزوم گزارش شده است که از رسوبات قهوه ای تیره رنگ آهن دار حاوی گرهکهای فراوان آهک بوجود آمده است.

 

سازندهای مزوزوئیک

1 سازند آق دربند : این سازند در شمال شرق مشهد قرار دارد که از آهک ، ماسه سنگ ، توفهای آذرآواری  و شیل توفی کنگلومرا ، ماسه سنگ و شیل زغالدار تشکیل شده است و روی واحد سنگی پرمو - تریاس قرار گرفته است . سن آن را تریاس بالایی می دانند و مرز بالایی آن به صورت ناپیوستگی نا هم شیب زیر سازند کشف رود قرار می گیرد .

2 سازند کشف رود : نام آن از رودخانه کشف رود واقع در جنوب شرق کپه داغ گرفته شده است و سن آن ژوراسیک میانی است . این سازند از کنگلومرا ، ماسه سنگ ، شیل با فسیل دو کفه ای سپورونیا تشکیل شده است .

3 سازند باش کلاته : مقطع تیپ آن در نزدیکی دهکده باش کلاته در غرب بجنورد است. این سازند از سنگهای سبز زیتونی دریایی تشکیل شده است . سن آن ژوراسیک میانی است .

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

این حوضه در شمال شرق ایران و قسمتهایی از ترکمنستان و شمال افغانستان قرار دارد. نام آن کپت داغ و از نوشته های زمین شناسان روسی گرفته شده است. بر اثر تصادم مابین دو پلیت ایران و توران این زون به صورت باریکه طویلی در شمال خراسان و ادامه آن در ترکمنستان بوجود آمده- است که بخش جنوبی آن به بینالود ختم می شود . حوضه کپه داغ با وسعتی حدود 55000 کیلومتر مربع در محدوده 30  35 تا 15 38 عرض شمالی و 00 54 تا 13 61 طول شرقی واقع شده است و تقریبا برابر 3 / 3 درصد از مساحت کل ایران را شامل می شود. (شکل 1 )

کپه داغ ایران منطقه ای کوهستانی است با دو رشته کوه موازی که کوههای کپه داغ و هزار مسجد در شمال و کوههای گلستان ، آلاداغ و بینالود در جنوب منطقه قرار گرفته اند و دشت های مشهد ، قوچان ، شیروان ، بجنورد و گرگان در بین این دو رشته کوه قرار گرفته اند . (منابع 1 و 2 )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 مـی باشـد کـه فـرو رفـتـگی کـشـف رود را بـا هـمـان روند به وجـود آورده اسـت ( نبوی 1355 ) در شمال آن پلیت توران قرار دارد که گسل عشق آباد در ترکمنستان جدا کننده این منطقه از پلیت توران می باشد ( نبوی 1355 ) . مرز جنوبی آن به بینالود و مرز شرقی آن به گسل هریرود در افغانستان محدود می شود . مرز غربی آن با واحد گرگان رشت نامشخص می باشد زیرا زون تدریجی بین این دو هنوز مشخص نشده است و بنابر مطالعات افشار حرب (1979 ) امتداد جاده گنبد بجنورد را می توان تقریبا حد حوضه کپه داغ با البرز شرقی در نظر گرفت که در نقشه تکتونیک شرکت ملی نفت ایران (1978 ) بدان اشاره شده است . ( منابع 1 و 2 و 6 )

در تقسیم بندی زمین شناسی ایران ، اشتوکلین (1968 ) و روتنر (1983 ) ، کوههای کپه داغ در ایران را کلا در ارتباط با پی سنگ هرسی نین توران فرض نموده اند و در این راستا به بیرون زدگی- های دگرگونی آق دربند اشاره می کنند ولی افتخار نژاد با اشاره به بیرون زدگی های رخساره ی پالئوزوئیک بخش جنوب و جنوب غربی کپه داغ ، این زون را دنباله پلاتفرم آفریقا عربستان تصور می نمایند (افتخار نژاد بهروزی 1359 ) . از خصوصیات مهم این حوضه این است که بر خلاف مناطق مجاور (البرز شرقی ) فاقد سنگهای ولکانیکی و فعالیت های پلوتونیکی دوران سنوزوئیک است تنها در مرز جنوبی در منطقه کوههای آلا داغ و در طول گسل شرقی غربی، مقداری فوران بازالتی که به چین خوردگی پلیوسن مربوط است دیده می شود . (منابع 1 و 6 )

در حوضه کپه داغ حرکات کوهزایی خیلی به ندرت اتفاق افتاده است و مهمترین حرکت کوهزایی مربـوط به اواخر مـیوسن است بقیه حرکـات تاثیر گذار در حوضه از نوع خشکی زایی بوده است . به نظر افشار حرب (1373 ) از کامبرین تا عهد حاضر پنج فاز کوهزایی و هفده فاز خشکی زایی در منطقه روی داده است .

فازهای کوهزایی عبارتند از:

1 کوهزایی اتریشین (در حد کرتاسه زیرین و فوقانی)

2 کوهزایی ساب هرسی نین  (سنو مانین تورونین )

3 کوهزایی لارامید ( کرتاسه ترسیر )

4 کوهزایی آتیکن (میوسن )

5 کوهزایی پاسادنین ( میوسن )

دگر شیبی زاویه ای فقط در بدو تشکیل این حوضه بین تریاس و رسوبات جوانتر از آن وجود دارد. در پی سنگ این منطقه چهار گسل اصلی تشخیص داده شده که پیش از ژوراسیک فعال بوده اند و بعدها در طی حرکات کمپرسیونی به گسل معکوس تغیر وضعیت داده اند . بطور کلی دو گروه اصلی گسل ، در این منطقه توسط افشار حرب

 (1979 1969 )  معرفی شده است :

1 دسته اول گسل هایی که در اثر حرکات قائم پی سنگ ایجاد شده اند و در خشکی زایی و رسوب گذاری منطقه نقش داشته اند که نیمه شرقی منطقه را به هفت بلوک تقسیم کرده اند . اولین گسل از این گروه در اواخر ژوراسیک و آخرین گسل در اواخر آلبین فعال بوده است. این گسل ها با بوجود آمدن سـاختمانهایی  مثل گـرابن و هـورست در تغـییر رخساره واحدهای سنگی و نبود رسوبی نقش داشته اند که شش گسل آن روند غربی جنوب غربی و شرقی شمال شرقی دارند که به تدریج به سوی مرکز روند شرقی غربی می یابند .

2 دسته دوم گسل هایی که به صورت روراندگی در فـازهای کـوهزایی و به طـور هـمزمان با چین خوردگی های شدید آلپ پایانی در اثر حرکات پی سنگ ، فعال شده و هنوز هم فعالیت دارند .

گسل های بعد از فاز کوهزایی به صورت امتداد لغز بوده و شیب نزدیک به قائم دارند . از گسل های مهم منطقه کپه داغ می توان گسل های کرخود ، تکل کوه ، مراوه تپه ، قلی و جاجرم را نام برد که در شکل (2) مـشاهده می شـود و باعـث به وجود آمـدن هورست و گرابن در این مناطق شده است . 

 

  • رضا نقش زن
  • ۰
  • ۰

کلیات

ایران از جمله کشورهای جنوب غربی آسیا می باشد و دارای آب و هوای متنوع در قسمتهای مختلف خود است. از لحاظ زمین شناسی نیز ایران از صفحه های متنوعی تشکیل شده که دارای روابط مختلفی بین خود می باشد که همین روابط باعث ایجاد مورفولوژی های گوناگون در سطح زمین می شود. یکی از این زونها ، زون کپه داغ می باشد که توسط زمین شناسان مختلفی از جمله اشتوکلین ، مدنی ، و..... معرفی شده است. این زون که در منتهی الیه شمال شرق ایران قرار دارد منطقه ای کوهستانی است و شامل دو رشته شمالی و جنوبی می باشد که در اثر آخرین فازهای آلپی در شمال ایران شکل گرفته است.        

به منـظور شنـاخت بهتر و درک کاملتر از اوضاع و تاریخچه این قسمت از کشورمان که تحت تاثیر تنش های فشارشی و کششی زمانهای گذشته قرار داشته و هم اکنون نیز قرار دارد. بررسی های صحرایی مختصری در طی سه روز به همراه استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالمجید موسوی نیا  - یک روز در منطقه مزدوران و دو روز در منطقه تبارک آباد -  انجام گرفت  و سازندهای مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت و این گزارش چکیده ای از همان بررسی ها است. بدین ترتیب ابتدا تاریخچه و خلاصه ای از اتفاقات رویداده در زمانهای گذشته را بررسی کرده و سپس به معرفی و تفسیر سازندهای مورد مطالعه می پردازیم.

 

 

 

 

 

 

خلاصه ای از مطالعات قبلی انجام شده در ناحیه کپه داغ

1 برای اولین بار در سال 1937 ، ریوز (Reeves) و بویی (Buie ) از شرکت ملی نفت ایران ، مطالعات مقدماتی در دشـت سرخس انجام داده و نقشه زمین شناسی با مقیاس کوچکی از ناحیه تهیه نمودند.

2 در سال 1352 ، گلداشمیت و فخرایی از شرکت ملی نفت ایران یک نقشه زمین شناسی مقدماتی از ناحیه سرخس تهیه نمودند.

3 در سال 1961 ، انصاری و افشار حرب چینه شناسی ناحیه سرخس را به طور دقیق مورد مطالعه قرار دادند و برای اولین بار سازندهای زمین شناسی ناحیه را نامگذاری کردند.

4 در سال 1962 افشار حرب نقشه زمین شناسی دقیق از تاقدیس خانگیران تهیه نمود

5 -  مطالعات کلانتری در سال 1969 بر روی فرامینیفرهای ژوراسیک میانی کرتاسه و چینه- شناسی کپه داغ

6 مطالعات مهاجر در سال 1355 بر روی مخازن گازی ، ژوراسیک فوقانی و کرتاسه تحتانی در میدان گازی خانگیران  واقع در دشت سرخس

7 مطالعات مدنی(1977 )بر روی رسوبات ژوراسیک تحتانی تا میانی سازند کشف رود

8 مطالعات افشار حرب (1979 )بر روی چینه شناسی و پتانسیل نفت زایی حوضه کپه داغ

9 مطالعه موسوی حرمی( 1365 )بر روی سازند شوریجه در شرق حوضه کپه داغ و نیز رسوبات ژوراسیک فوقانی در جنوب شرق آق دربند

10 آقا نباتی و شهرابی در سال 1987 طی گزارشی اعلام نمودند که در بخش باختری مشهد ، سازند کشف رود ، گاهی روی گرانیت و گاهی بر روی سنگهای قدری دگرگون شده سازند شمشک قرار می گیرد.

11 مطالعات لاسمی (1368) بر روی پترولوژی و پترو گرافی  و محیط رسوبی سازندمزدوران

12 مطالعه آدابی (1369 )بر روی ایزوتوپ کربن و اکسیژن و عناصر فرعی ، سنگهای آهکی سازند مزدوران واقع در شرقی ترین بخش حوضه کپه داغ

13 ک. سید امامی و م. علوی نائینی در سال 1990 طی مقاله ای موقعیت سازندهای باژوسین در ایران را نشان داده و طی آن سازند کشـف رود را معـادل سازندهای دلیچای و پروده در نظر گرفتـه اند.

14 مطالعات افتخار نژاد و بهروزی (1991 )بر روی اهمیت ژئودینامیک افیولیت ها و سنگهای پالئوزوئیک پایانی در شمال شرق ایران و .........

  • رضا نقش زن