جوامع امروزی بشر بدون ارتباطات نمی توانست تشکیل گردد. زیرا بدون تماس باهم و استفاده از تجربیات دیگران جامعه بشری مفهومی ندارد. تعلیم و تربیت تجارت حکومت و خلاصه کلیه اعمال بشر مستلزم ارتباط افراد با یکدیگر است.
منظور از ارتباطات فقط تبادل لغات و ثبت آنها نیست, بلکه ابراز عقاید تصورات روشها و خواستهای بشری است و اینها ممکن است بوسیله الفاظ و لغات, نقاشی و ترسیمات, موسیقی و یا هر روش دیگری اظهار شود.
وقتی ارتباط بصورت دسته جمعی صورت گیرد و یک یا چند نفر در یک زمان با عده زیادی تماس گیرند تبلیغات نامیده میشود و آنچه که در اینجا مورد بحث ماست, تبلیغاتی است که مستلزم مخارجی باشد.
تبلیغات بازرگانی وسیله تسریع حرکت کالاها و خدمات از نقطه تولید به نقطه مصرف است و فروش جمعی نیز نامیده شده است. تبلیغات بر خلاف تصور برخی مردم, فقط بمنظور شناسایی نیست, بلکه نقش بزرگ آن یادآوری و تشویق به مصرف است.
تبلیغات دارای سه اثر بسیار مهم است: اول ایجاد احتیاج دوم ازدیاد فروش و سوم ایجاد واحدهای عظیم صنعتی و بازرگانی .
ایجاد احتیاج تبلیغات مکرر باعث ایجاد میل و احتیاج در جامعه میشود و افراد, علاقه مند به داشتن چیزهایی میشوند که در گذشته به آنها بی اعتنا بوده اند مثال: آبگرم کن , یخچال و اتومبیل در ایران . افراد برای ارضای این احتیاجات فعالیت بیشتری میکنند تا در آمد بیشتری داشته باشند و بالنتیجه سطح زندگی بالا میرود(استحمام بیشتر, غذای سالمتر , مسافرت بیشتر و زندگی مرفه تر).
ازدیاد فروش نتیجه مسلم اثر تبلیغات ازدیاد فروش و تولید است که باعث کم شدن مخارج تولید میگردد.
اثر اقتصادی تبلیغات
تبلیغات باعث ایجاد میل به داشتن اشیا یا خدمات میشود و تشدید میل, ایجاد احتیاج میکند ایجاد میل و احتیاج بصورت تغییراتی در سلیقه, آداب و رسوم, اعتقادات و خلاصه طرز زندگی مردم بروز میکند.
مردم ایران بجای خرید فرش, زمین , طلا, نقره و جمع آوری پول در لای تشک و نظایر آنها, اکنون اتومبیل ,یخچال, آبگرمکن, کولر, رادیو و تلویزیون میخرند, بجای زندگی در خانه های گلی و قدیمی در آپارتمان زندگی می کنند و لوازم راحت و زیبای منزل را فقط برای میهمان نمی گذارند, غذای بسیار بهتری میخورند و بجای مسافرت به مکه و مدینه وقم و مشهد وشاه عبدالعظیم , به اروپا , آمریکا , مراکز تفریحی شمال,آبعلی و شمشک میروند و بجای حضور در مجالس وعظ وروضه خوانی به سینما و کافه و کاباره علاقه مند شده اند و نمیتوان منکر شد که تبلیغات نقش بسیار مهمی در این تغییرا ت ایفا کرده است.
- ۹۵/۰۳/۲۰