علم و فن آوری

  • ۰
  • ۰

تبلیغات

جوامع امروزی بشر بدون ارتباطات نمی توانست تشکیل گردد. زیرا بدون تماس باهم و استفاده از تجربیات دیگران جامعه بشری مفهومی ندارد. تعلیم و تربیت تجارت حکومت و خلاصه کلیه اعمال بشر مستلزم ارتباط افراد با یکدیگر است.

منظور از ارتباطات فقط تبادل لغات و ثبت آنها نیست, بلکه ابراز عقاید تصورات روشها  و خواستهای  بشری است و اینها ممکن است بوسیله الفاظ و لغات, نقاشی و ترسیمات, موسیقی و یا هر روش دیگری اظهار شود.

وقتی ارتباط بصورت دسته جمعی صورت گیرد و یک یا چند نفر در یک زمان با عده زیادی تماس گیرند تبلیغات نامیده میشود و آنچه که در اینجا مورد بحث ماست, تبلیغاتی است که مستلزم مخارجی باشد.

تبلیغات بازرگانی وسیله تسریع حرکت کالاها و خدمات از نقطه تولید به نقطه مصرف است و فروش جمعی نیز نامیده شده است. تبلیغات بر خلاف تصور برخی مردم, فقط بمنظور شناسایی نیست, بلکه نقش بزرگ آن یادآوری و تشویق به مصرف است.

تبلیغات دارای سه اثر بسیار مهم است: اول ایجاد احتیاج دوم ازدیاد فروش و سوم ایجاد واحدهای عظیم صنعتی و بازرگانی .

ایجاد احتیاج تبلیغات مکرر باعث ایجاد میل و احتیاج در جامعه میشود و افراد, علاقه مند به داشتن چیزهایی میشوند که در گذشته به آنها بی اعتنا بوده اند مثال: آبگرم کن , یخچال و اتومبیل در ایران . افراد برای ارضای این احتیاجات فعالیت بیشتری میکنند تا در آمد بیشتری داشته باشند و بالنتیجه سطح زندگی بالا میرود(استحمام بیشتر, غذای سالمتر , مسافرت بیشتر و زندگی مرفه تر).

ازدیاد فروش نتیجه مسلم اثر تبلیغات ازدیاد فروش و تولید است که باعث کم شدن مخارج تولید میگردد.

اثر اقتصادی تبلیغات

تبلیغات باعث ایجاد میل به داشتن اشیا یا خدمات میشود و تشدید میل, ایجاد احتیاج میکند ایجاد میل و احتیاج بصورت تغییراتی در سلیقه, آداب و رسوم, اعتقادات و خلاصه طرز زندگی مردم بروز میکند.

مردم ایران بجای خرید فرش, زمین , طلا, نقره و جمع آوری پول در لای تشک و نظایر آنها, اکنون اتومبیل ,یخچال, آبگرمکن, کولر, رادیو و تلویزیون میخرند, بجای زندگی در خانه های گلی و قدیمی در آپارتمان زندگی می کنند و لوازم راحت و زیبای منزل را فقط برای میهمان        نمی گذارند, غذای بسیار بهتری میخورند و بجای مسافرت به مکه و مدینه وقم و مشهد  وشاه عبدالعظیم , به اروپا , آمریکا , مراکز تفریحی شمال,آبعلی و شمشک میروند و بجای حضور در مجالس وعظ وروضه خوانی به سینما و کافه و کاباره علاقه مند شده اند و نمیتوان منکر شد که تبلیغات نقش بسیار مهمی در این تغییرا ت ایفا کرده است.

  • ۹۵/۰۳/۲۰
  • رضا نقش زن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی