پخش کالا ممکن است بدون واسطه باشد, یعنی جنس مستقیماً از سازنده به مصرف کننده فروخته شود و یا از یک یا چند واسطه پخش استفاده شود.
فروش مستقیم ممکن است به دو نوع صورت گیرد:
1-فروش در محل تولید: کالا در محل تولید به معرض فروش گذاشته می شود و خریداران به محل تولید کننده مراجعه و جنس مورد نیاز خود را تهیه میکنند مانند: کفاشیها و شیرینی فروشهیا در فروش اکثر خدمات این تنها راه پخش میباشد: مثلاً برای سلمانی و طبیب امکان ندارد از واسطه پخش استفاده کنند.
2- فروشنده سیار: فروشندگان سیار نمونه یا عکس کالا را به محل اقامت خریداران احتمالی برده به معرض فروش میگذارند . این نوع فروش بیشتر در کالاهای صنعتی و نیز در برخی کالاهای گران قیمت مصرفی نظیر دایره المعارف و جاروی برقی دیده میشود.
فروش با واسطه به وسیله یک یا چند واسطه پخش کالا صورت میگیرد.
واسطه های پخش در ایران
1-دلالان شغل دلالان معرفی خریدار به فروشنده و سعی در حصول توافق بین آنان است و معمولاً محل کار مشخصی ندارند و بین محل خریدار و فروشنده انجام وظیفه می نمایند. این واسطه ها در بازارهای کلیه شهرهای ایران به تعداد زیاد وجود دارند.
2-بنگاه معاملات بنگاههای معاملات جنس یا کاتالوگ آن را به مشتری نشان میدهند و پس از قطع معامله کالا را از فروشنده میگیرند و به خریدار تحویل میدهند.تفاوت بزرگ این دسته با دلالان داشتن محل کار می باشد.به عنوان مثال میتوان بنگاههای معاملات اتومبیل و برخی از نمایندگان کالاهای وارداتی را نام برد که به نام خود هرگز اقدام به ورود کالایی نمی کنند.
3-عمده فروشی کار عمده فروش خرید به مقدار زیاد از تولیدکننده و فروش به مقدار کم به خرده فروش و فروشندگان دوره گرد و دستفروشان می باشد.
4-خرده فروش خرده فروش کالا را از عمده فروش یا تولید کننده میخرد و در دسترس مصرف کننده قرار میدهد ومیتواند وسیله پخش هر نوع کالای مصرفی باشد.
5-فروشنده دوره گرد فروشنده دوره گرد کالا را از عمد فروش یا تولید کننده می خرد و در کوی و برزن راه میافتد و در منازل آن را به معرض فروش میگذارد. یک دسته از این فروشندگان در دهات به کار اشتغال داشته و دارند و مایحتاج کشاورزان را از شهرها خریداری میکنند و در دسترس ایشان میگذارند.
6-دستفروش دستفروشان نظیر خرد فروشانند با این تفاوت که محل کار معتبری ندارند و در گوشه و کنار خیابانها به کار مشغولند و غالباً موجودی کمتر از خرده فروشان دارند.
تولید کننده میتواند یک یا چند طریق از این طرق پخش را مورد استفاده قرار دهد, ولی استفاده از کلیه آنها هرگز مقرون به صرفه نیست .در اثر توسعه کار و عظمت دستگاه, گاهی تولید کنندگان خود عهده دار عمده فروشی و حتی خرده فروشی میشوند.
در بعضی از کشورها عکس این مورد هم دیده شده است, یعنی خرده فروش در اثر توسعه کار, اقدام به تاسیس عمده فروشی و حتی کارخانه نموده است.
- ۹۵/۰۳/۲۰