تبلیغات میتواند هدفهای متفاوتی داشته باشد که اهم آنها به قرار زیر است:
1-ازدیاد نوع مصرف سعی در اینکه نوع مصرف متنوع گردد. مانند نوشابه های غیر الکلی که بجز رفع عطش میتواند وسیله تفریح باشد, با ناهار و شام صرف شود, با بستنی مخلوط گردد, با نوشابه های الکلی مخلوط شود و غیره .گل بجز برای تزیین منزل که سابق مرسوم بود, میتواند به نامزد, معشوق, همسر یا والدین هدیه شود, برای عروسی و جشن ارسال گردد و به مراسم ختم و تشییع فرستاده شود یا به مصارف دیگری برسد.
2-ازدیاد مقدار خرید کالاهای کوچک را میتوان دربسته های بزرگ
چندین عددی فروخت که رد مصرف کل موثر است چون دیرتر تمام میشود . مثال: صابون, نوشابه غیر الکلی, بیسکویت و دستمال کاغذی.
3-جلب نسل جدید تبلیغات رقبا مانع از ارث رسیدن شهرت کالاهاست و به این امید نمیتوان نشست که وقتی کالایی معروف یک نسل شد نسل بعدی هم پس از بلوغ همان را بخرد.
4-نام موسسه یا نام کالا کالا یا موسساتی که در اثر تبلیغ معروفیت یافته اند, اگر تبلیغ مداوم نکنند پس از مدتی فراموش میشوند و نام رقبا جانشین آنها می گردد.
5-مبارزه با جانشین در اثر اختراعات یا تبلیغات, برخی کالاها جانشین دیگر کالاها میشوند. مانند نایلون که جانشین ابریشم شد ماشین ریش تراش و تیغ , آلومینیوم و آهن. برنامه های متناسب تبلیغاتی میتواند تا حدودی جلوی متروک شدن کالا را بگیرد یا لااقل به مدت زیاد آن را به تاخیر اندازد.
6-فعالیت خاص موسسات بازرگانی گاهی ناچارند در مدت کوتاه به هدف بزرگی برسند. مثلاً سازندگان کالاهای تابع مد در آخر فصل باید تمام موجودی را بفروشند. زیرا در سال بعد خریدار نخواهد داشت . این کار با برنامه های فوق العاده تبلیغاتی ممکن میشود.
وقتی پیام تبلیغاتی تنظیم شد,باید وسیله رساندن آن به مشتریان احتمالی تعیین گردد . وسایل تبلیغاتی به گروههای زیر تقسم میشوند که به شرح چندی از آنها می پردازیم:
1-روزنامه 2-مجله 3-رادیو 4-تلویزیون 5-سینما 6-نشریات7 -تابلوها و نقاشی روی دیوار 8-نقطه خرید 9-وسایل نقلیه 10- تماس مستقیم 11-نمایشگاهها 12-برنامه های خاص 13-اماکن عمومی 14-اوراق چاپی .
- ۹۵/۰۳/۲۰