علم و فن آوری

  • ۰
  • ۰

مدل پیشنهادی

انبارداری سفارش گذاری مقدار سفارش گذاری اقتصادی و آنالیز ABC روشهای سنتی مورد استفاده برای کاهش ریسک در خرید می باشد خریدهای صنعتی همیشه دارای ریسک هستند به جز گروه C که خرید آنها روتین و تکراری بوده و می توان خرید انها را به کارمندان شرکت واگذار کرد.اقلام گروه C دسته ای هستند که اگرچه ممکن است مقدارشان در شرکت زیاد باشد اما دارای ارزش زیادی نیستند برای دپارتمان خرید اقلام A و B دارای اهمیت زیادی بوده و نیاز به مدیریت دارند و اگر تدارک این اقلام دچار مشکل شود کار سازمان با مشکل مواجه خواهد شد بنابراین در بحث مدیریت موجودی این در حقیقت اقلام A و B هستند که خرید آنها ریسک پذیر می باشد اگرچه ریسک این اقلام ممکن است با وجود تامین کنندگان و یا تدابیر دیگر کاهش یابد ولی هیچگاه این ریسک به اندازه اقلام نوع C کم نخواهد شد. از سوی دیگر سیستم JIT سعی دارد تا با کاهش موجودی هزینه ها را کاهش دهد سیستم JIT می بایست امکان عدم تامین به موقع توسط تامین کنندگان را تعریف و بررسی کند همچنین در این سیستم می بایست روابط با تامین کنندگان بسیار نزدیک باشد.به طور کلی ما ممکن است احساس کنیم که روش سنتی در برابر روش JIT از ریسک کمتری برخوردار است.

نتیجه 2 : میزان ریسک نقش استفاده از IT را در جهانی سازی متاثر می سازد به عبارت دیگر هرچه سطح ریسک پایین باشد استفاده از IT بیشتر است

·         قابلیت دیجیتالی کردن محصولات و خدمات

مراحل رشد اقتصادی برای فعالیتهای اقتصادی خریدار و فروشنده مهم است با وجودی که اکثر خریداران در کشورهای صنعتی هستند ولی با این حال در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز خریداران یافت می شوند به عنوان مثال تلفنهای همراه به زیر ساختهای زیادی نیاز ندارند و لذا تمایل برای استفاده از انها در کشورهای کمتر توسعه یافته نیز زیاد است. در دنیای مجازی توزیع و حمل و نقل فیزیکی کالا همچنان یک مشکل و مانع می باد لذا محصولاتی که قابلیت دیجیتال شدن را دارند و نیاز به حمل و جا به جایی فیزیکی ندارند راحت تر می توانند به صورت جهانی خریداری شوند برای مثال نرم افزارها طرحهای مهندسی دانش پزشکی که امکان جا به جابب از طریق اینترنت را دارند راحت تر در بازار جهانی ارایه می شوند.

نتیجه 3 : قابلیت دیجیتال کردن محصولات و خدمات بر روی استفاده از IT در جهانی سازی تاثیر می گذارد هرچه قابلیت دیجیتالیزه کردن بالاتر باشد تاثیر IT بر جهانی سازی خرید کسب و کار بیشتر خواهد بود.

·         ماهیت فعالیت خرید

می توان فعالیتهای خرید را به سه دسته تقسیم کرد : اولین دسته عبارت است از خرید اولین مرتبه یک کالا این دسته خریدها فرصتهای بسیار مغتنمی می باشند زیرا این قابلیت را دارند که به خریدهای روتین و دایم تبدیل شوند. این دسته خریدها بیشترین تلاش را از طرف خریدار و فروشنده نیاز دارند زیرا طرفین می بایست نیازهای جدیدی را مرتفع کنند. دسته دوم ان گروهی هستند که به طور برخلاف گروه قبلی بسیار تکراری می باشند و معروف به خرید مجدد راحت می باشند این گروه عمده خریدهای سازمان را شامل می شوند. گروه سوم بین دو دسته قبلی قرار دارند نام این دسته خریدهای مجدد اصلاح شده است این گروه خریدها شامل فعالیت های خرید روتینی می باشند که دارای تغییرات و اصلاحاتی برای بهبود هستند این دسته خریدها ممکن است بارها دست خوش تغییراتی شوند که از سوی تامین کنندگان در قالب طرح های ابتکاری و ایجاد تقاضای جدید برای خریداران ایجاد می شود تا بتوانند خریداران را راضی نگه داشته و حفظ کنند. با وجودی که اسنترنت امکان ارتباطات سریع و راحت را مهیا کرده است با این حال نیاز به سیستمهای حمل و نقل انبارها جهت حمل و انبارش محصولات همچنان وجود دارد. در بازار تجاذت جهانی حمل و نقل هزینه های حمل داخلی و خارجی مدام در حال تغییر بوده و غیر قابل کنترل اند و هیچ خریداری بدون وجود یک سیستم پشتیبانی قوی تمایل به خریدار تامین کننده ای در آن سوی دنیا ندارد.در حال حاضر به دلیل وجود اینترنت ما شاهد آن هستیم که سیستم خرید سنتی در حال تغییر به سیستم آنلاین می باشد. بنابراین شرکتهایی مانند Max and Staple اهمیت می یابند. این شرکت از یک سیستم داخلی (طراحی شده توسط میکروسافت) استفاده می کند که از طریق آن کلیه کارمندان می توانند نسبت به خرید یک سری اقلام از نوع C (خرد) از اینترنت اقدام کنند در این سیستم دپارتمان خید لیست کلیه تامین کنندگان و قیمت های مورد تایید را اعلام می کند زمانی که یک کارمند نسبت به انتخاب و خرید یک کالا از طریق اینترنت اقدام می کند مدیر وی می تواند اطلاعات بیشتر را در مورد آن جنس از واحد خرید دریافت کند و در نهایت پرداخت پول از طریق واحد مالی انجام خواهد شد بنابراین از طریق شبکه داخلی شرکت کارمندان قادرند خریدهای خود را از اینترنت انجام دهند. این سیستم خرید به صورت غیر متمرکز طراحی شده است و این امکان را به کارمندان می دهد تا به صورت مستقیم خریدهای خود را انجام دهند. البته در مورد تجهیزات کاری مانند دستگاه فتوکپی بحث خدمات پس از فروش و قابلیت اطمینان محصول بر رفتار خرید تاثیر خواهد گذاشت. اگرچه فرموله کردن و تهیه لیستی از تامین کنندگان محصولات غیر روتین غیرممکن به نظر می آید اما در مورد خریدهای اولین بار و خرید مجدد اصلاح شده می توان از منابع جهانی استفاده کرد و از طریق اینترنت و ایمیل به تبادل بسیاری اطلاعات اقدام کرد. برای مثال نمونه های اولیه و آزمایشی مواد خام ترکیبات و یا تجهیزات را می توان به سرعت حمل و نقل کرد و یا اطلاعات آنها را ارسال کرد. نتیجه 4 : ماهیت فعالیت خرید اثر IT بر جهانی سازی رفتار خرید را بسیار متاثر می کند.تاثیر IT بر روی جهانی سازی در مورد خریدهای تکراری بسیار زیاد در مورد خریدهای اصلاح مجدد متوسط بوده و در مورد خریدهای برای اولین مرتبه کمترین تاثیر را دارد.

  • ۹۵/۰۵/۲۷
  • رضا نقش زن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی